Aan het einde van de zomer van 2011 presenteerde Porsche de nieuwe generatie 911 aan het publiek op de Frankfurt Motor Show. Gedoopt tot ‘ Porsche 991’, bracht Porsche hiermee voor het eerst sinds 1997 een volledig nieuwe 911 op de markt.
De Porsche 991 staat op een nieuw ontwikkeld platform en is zowel langer als breder geworden dan zijn voorganger, wat de rijeigenschappen en de interieurruimte ten goede komt. De dakconstructie van de Porsche 991 Cabriolet is volledig nieuw, waardoor het design dezelfde vloeiende lijnen bevat als de coupé versies. Afhankelijk van de versie, beschikt de Porsche 991 over een PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling of een handgeschakelde versnellingsbak met zes of zeven verzetten.
Het interieurdesign van de Porsche 991 wordt met de haast vliegtuigachtige middenconsole in lijn gebracht met de grotere modellen van Porsche, bijvoorbeeld de Panamera.
De Carrera-versie van de porsche 991 ontvangt een nieuw ontwikkelde 3.4 liter grote zescilinder boxermotor met een vermogen van 345 pk. In de Porsche 991 Carrera S plaatst Porsche een doorontwikkelde motor van de 3.8 liter DFI-motor uit de 997, nu met een vermogen van 400 pk.
In 2013 introduceert Porsche de Turbo versies van de 991, met 520 pk voor de Turbo en 560 pk voor de Turbo S, later zal dit vermogen stijgen naar respectievelijk 540 en 580 pk. De krachtbron is een doorontwikkeling van die uit de Porsche 997 Turbo en heeft zijn vermogensstijging te danken aan de toepassing van grotere turbocompressoren. Vierwielaandrijving brengt het vermogen op een veilige manier naar de weg.
Later volgen nog de GTS en GT3. De 991 GT3 wordt geleverd met een volledig nieuwe 3.8 liter motor waarvan de toerennaald door kan lopen tot maar liefst 9000 t/pm. De GTS is sportiever dan de Carrera S, maar wat beschaafder dan de GT3.
Waar de Targa variant van de 997 enkel een groot glazen schuifdak bevat, vallen de ontwerpers bij de Porsche 991 weer terug op het design van de Porsche 964: een vaste achterruit met een boogvormige rolbeugel. De constructie hiervan is echter hypermodern en het dak kan volledig automatisch geopend worden.
In 2016 ontvangt de Porsche 991 een facelift. De Carrera-modellen krijgen hierbij een volledig nieuw ontwikkelde motorenfamilie. Drie liter groot en voorzien van twee turbocompressoren. Efficiëntie is hierbij het sleutelwoord, want de motoren zijn zowel krachtiger als zuiniger dan hun voorgangers. Kleine designaanpassingen, zoals de voor- en achterlichten, zorgen ervoor dat de Porsche 991 weer volledig bij de tijd is.
Voordelen Porsche 991
|
Nadelen Porsche 991
|