In 1997 trok Porsche het doek van een compleet nieuw ontwikkelde 911, generatie 996. De door de Nederlander Harm Lagaay getekende Porsche 996, was de eerste generatie 911 die niet meer op het originele ontwerp uit 1963 gebaseerd werd. De neus van de auto, inclusief de nieuw ontworpen koplampen, werd in zijn geheel overgenomen van de eerder geïntroduceerde Porsche Boxster. Op technisch vlak veranderde Porsche ook het nodige. Zo was de Porsche 996 de eerste generatie 911 met een watergekoelde motor. Onder andere door de steeds strengere emissie-eisen, hadden de ingenieurs bij Porsche simpelweg geen andere keuze. Het verbruik en de uitstoot van de auto werden hiermee verbeterd en het zorgde er tevens voor dat Porsche voortaan 4 kleppen per cilinder kon toepassen. Ondanks dat de vele veranderingen objectief gezien een verbetering opleverden, schopte Porsche de conservatieve puristen hiermee tegen de schenen. Dit lijkt echter van alle tijden te zijn, want bij de overgang van de Carrera 3.2 naar de 964 was er ook kritiek op deze laatste. Het zou geen echte Porsche meer zijn volgens sommigen. Bij de introductie van de Porsche 996 Turbo in 2002 werd er een facelift doorgevoerd, waarbij de koplampen en het interieur van de Porsche 996 de meeste aanpassingen meekregen. Zo werd er in het interieur een handschoenenvakje gemonteerd en werd het PCM systeem vervangen door een modernere versie met een groter scherm. Later werd ook de Porsche 996 Carrera 4S geïntroduceerd, met het onderstel, de brede koets en bumpers van de turbo. De over de gehele breedte doorlopende lichtbalk van deze Porsche 996, zorgt misschien wel voor een van de meest geslaagde konten van alle 911's. Het is daarom ook niet gek dat deze design feature bij de nieuwste generatie 911, de 992, inmiddels standaard is op alle versies. Met name de GT3 en Turbo versies van de Porsche 996 zijn zeer gewild en echte verzamelaarsobjecten geworden. Wat deze versies nog extra bijzonder maakt, is dat de motoren afgeleid zijn van het blok gemonteerd in de Porsche GT1 Le Mans auto. Deze door de ingenieur Hans Mezger ontworpen dry-sump motor staat dan ook bekend om zijn betrouwbaarheid en degelijkheid
Het is de vraag of de Porsche 996 een betere 911 is dan zijn voorgangers, maar het is wel een veel verfijndere auto, die in de huidige markt tevens de meest betaalbare generatie vormt. Naast het feit dat een Porsche 996 een prachtige hobby-auto is voor de liefhebber, laat deze sportauto zich ook uitstekend dagelijks rijden. Daarbij is de Porsche 996 voor een auto uit zijn segment onderhoudsvriendelijk en bij het goed uitvoeren van dit onderhoud ook zeer betrouwbaar. Doordat het overgrote deel een leeftijd van 15 jaar of ouder heeft, kan de Porsche 996 ook een leuk en bijtellingsvriendelijk alternatief zijn voor de zakelijke rijder. De Porsche 996 is geleverd met vermogens van 300 PK in de eerste generatie Carrera tot 483 PK in de meeste extreme versie, de Porsche 996 GT2. De motor wordt gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak of een automaat met 5 versnellingen. De Porsche 996 Carrera 4(S) en de Porsche 996 Turbo werden voorzien van vierwielaandrijving wat de krachten tussen voor en achter verdeelt door middel van een visco koppeling. Dit systeem zorgt in alle weersomstandigheden zorgt voor een bruikbare en veilige sportwagen, zonder afbreuk te doen aan het sportieve karakter van een 911.
Concluderend kunnen we stellen dat de Porsche 996 een zeer succesvolle auto is geworden voor Porsche, en samen met de Boxster, er voor gezorgd heeft dat Porsche levensvatbaar bleef en vol vertrouwen de toekomst tegemoet zag.
Voordelen Porsche 996
|
Nadelen Porsche 996
|